Copyright 2024 - Bygland luftsportklubb

Hvem har ikke forsøkt seg med en paraply som fallskjerm, den gang du var liten og hadde SÅ lyst til å oppleve hvordan det var å sveve i luften. Bare litegranne. Og sett på fuglene som svevde rundt i løse luften. Kanskje spesielt de virkelig store måkene, ørnene, haukene eller andre. TENK å kunne vært en fugl, høyt over alle andre, og med full kontroll på hvordan man både startet, svevde rundt i svinger og stup, og ikke minst landet.

Akkurat slik er en hangglider. Vi henger under en svært lett, robust, og trygg vinge. Vi henger liggende med nesa nedover samme som fuglene flyr. På den måten er det ikke fysisk tungt, og oversikten og utsikten er helt optimal.

Helt fra du løfter opp en ferdigrigget hangglider første gangen har du denne sitrende følelsen. Du kikker rundt på rørene, vaierne og duken rundt deg. HVORDAN er dette trygt?

Det ER trygt. Med riktig opplæring blir du gitt innsikt i både det tekniske med hangglideren, og ikke minst vurdering av værforhold. Om du følger enkle prinsipp er det like sikkert å fly med hangglider, som all annen sport det går an å bedrive.

I begynnelsen er det tilvenning på flatmark. Du går og løper for å gjøre deg kjent med hvordan hangglideren reagerer på luften rundt deg. Og snart vil du oppdage en iver etter å forsøke deg LITT oppi bakken. Da får du kanskje, for første gang, følelsen av å bli løftet litt i ryggen, og bena forlater moder jord for noen øyeblikk. Du flyr! Noen cm over gresstustene og med god veiledning fra en eller flere instruktører.

På dette stadiet blir du en liten stund. Opp og ned bakkene. Bæring opp. Og løping/flyging ned.

Og også der begynner du å bli ivrig etter LITT mer. Da bærer det litt lenger oppi bakken, og du vil snart få såkalte "skliturer" nedover jordet. Da er det også på tide å perfeksjonere retningskontrollen og landingene. Og selvfølgelig startteknikken. Du er med andre ord på svært god vei til å bli en hanggliderpilot.

Resten handler bare om progresjon. Den eneste store milepælen er kanskje den første høydeturen. Da starter du høyt oppe i lia, og etter start har du god tid til å nyte utsikten. Og til å svinge til begge sider, og bare skli avgårde. Men hele tiden med landingsområdet trygt innen rekkevidde. Etter å ha landet etter en slik høydetur er du som regel SKIKKELIG bitt av basillen. Og derfra handler det bare om å fly så ofte man har anledning, og kose seg med at man har fått en mulighet som det er få andre forunt å få.

Du flyr fritt som fuglen.

Og det er trygt.

Og det er helt fantastisk.

Velkommen skal du være.

Håper å høre fra deg 😊

Vi er fire hanggliderpiloter i klubben, som flyr en del lokalt i Agder og Telemark. Av og til reiser vi en dagstur til Danmark og flyr på hang i området Løkken på Nord Jylland. Og vi reiser som regel en tur eller to til Lanzarote/Spania på vinteren, eller til Bassano i Italia. Begge steder er noen av Europas beste steder å fly med hangglider. Og på disse turene pleier vi å operere med "low Budget". Vi gjør det så billig som mulig, slik at flest mulig har anledning til å bli med.

Johnny Nilssen er et av medlemmene i klubben. Han har egen leilighet med utleiemuligheter på Lanzarote. I tillegg til at han har både bil og utleie av hangglidere der nede. Dermed slipper du å frakte med deg egen vinge, om du ikke ønsker det.

Pr nå har vi to ramper i Vennesla. Moseidmoen (på østavind) og Kvarstein (på vestavind). Vi flyr også fra Byglandslia, der vi har mulighet for høye skliturer eller hang/termikk-turer.

Og vi har tilgang på både båt og scootervinsj for opptrekk.

 

Wikipedia sin side om hanggliding:

https://no.wikipedia.org/wiki/Hangglider#mw-head

 

f t g